Chiptuning silnika - jaki bezpieczny chip wybrać dla swojego auta?

​Chiptuning pozwala poprawić parametry silnika w samochodzie. Żeby jednak tak było, powinniśmy wiedzieć, jak właściwie wybrać bezpieczny chip dla swojego auta. Ma to ogromne znaczenie.

Chiptuning - co to takiego?

Może się wydawać, że silniki są projektowane do marki samochodu, lecz tak do końca nie jest. Są to konstrukcje, które łatwo zmodyfikować, by dopasować stricte do konkretnego modelu. To dlatego producenci pozostawiają w nich spory zapas parametrów, by ewentualnie wykorzystać je w przypadku nowszych modeli, biorąc pod uwagę różne czynniki związane z gabarytami samochodu czy jego wyposażeniem. To oznacza, że ten sam silnik może mieć kilka różnych wartości mocy oraz momentu obrotowego. Modyfikacja fabrycznego oprogramowania - chiptuning, pozwala na regulację silnika, dzięki czemu można go bardziej “podrasować”.

Na czym to dokładnie polega?

Chiptuning wykonuje się za pomocą oprogramowania. Jest to możliwe, bo większość pojazdów posiada sterowniki ECU, czyli urządzenie odpowiadające za kontrolę wszystkich parametrów napędu. Najważniejszym celem tuningu chipowego jest wgranie odpowiedniego oprogramowania, które pozwoli w istotny i zgodny z życzeniem sposób zmodyfikować. To, jakie osiągniemy efekty, zależy w ogromnej mierze od typu auta i jego wieku. W nowszych modelach łatwo to zrobić, bo wystarczy wgrać wybrane programy do sterownika, co zrobimy, używając przystosowanego do tego celu gniazda diagnostycznego. W starszych autach to zadanie jest mocno utrudnione, gdyż najczęściej trzeba wylutować odpowiednie sterowniki, a następnie je przeprogramować. 

Chiptuning - jak go wykonać?

W internecie znajdziemy wiele rad dotyczących tego, jak wykonać chiptuning. Większość z nich jednak źle wyjaśnia to zagadnienie, niekiedy wprowadzając w błąd, co może mieć poważne konsekwencje. Źle wykonana operacja modyfikacji sterowników silnika nie tylko nie poprawi jego osiągów, ale i przyniesie wiele szkód. 

Najistotniejsze, by przeprowadzić analizę stanu technicznego silnika, w tym celu wykonuje się pomiar diagnostyczny na hamowni. Podczas tej analizy może się okazać, że podniesienie parametrów jednostki napędowej się nie opłaca, bo jest uszkodzona, więc nawet jak wykonamy chiptuning, nie poczujemy różnicy. Często też dzieje się tak, że auto nie pokazuje swojej całej mocy przez uszkodzenie z jednej podzespołów, co jest wywołane na przykład przez zapchany katalizator czy dziurę w intercoolerze. Wpłynąć na to mogą też inne czynniki: zepsuty przepływomierz, źle działająca turbosprężarka itd. Dopiero, gdy usunie się te usterki, samochód ponownie poddaje się testom na hamowni. Jeśli osiągi są zbliżone do tych, jakie podaje producent lub w ogóle są identyczne z tymi wskazaniami, można działać, przystępując do zmian w sterowniku. Poprawnie wykonana modyfikacja to taka, która sprawia, że silnik pracuje bez obciążeń, a wszystkie podzespoły działają spójnie, w sposób skoordynowany. 

Równie istotne, aby chip zakupić od sprawdzonego sprzedawcy z pewnego źródła. Allegro to miejsce, gdzie dostępne jest całe bogactwo tego rodzaju sterowników. Kupując na tej największej w Polsce giełdzie transakcyjnej, mamy dostęp do najlepszych ofert z długą gwarancją. Zapewniona jest bardzo szybka wysyłka, bezproblemowy zwrot i ochrona kupujących.

Komentarze

Dodaj komentarz