Leasing samochodów używanych

​O leasing używanych samochodów dość regularnie pojawiają się pytania od zainteresowanych przedsiębiorców. W związku z tym postanowiliśmy zebrać małe kompendium właśnie na ten temat.

Wiek samochodu do leasingu

Już na samym początku należy zaznaczyć, że wszystkie leasingowe firmy najchętniej finansowałyby tylko i wyłącznie nowe samochody. Leasing używanych samochodów jest czymś, co wymusza na nich bezpośrednio rynek. Jednak należy wspomnieć, że są także firmy, które wyspecjalizowały się w bardzo mocny sposób właśnie w leasingu pojazdów używanych. Jednak nie zmienia to faktu, że im nowszy jest samochód używany, tym na lepszych warunkach i łatwiej można go sfinansować. Znaczna większość firm leasingowych preferuje samochody, które są nie starsze niż trzy lata. Są także inne firmy, które chcą finansować samochody cztero- czy pięcioletnie. Dodatkowo warto zaznaczyć, że tylko nieliczne firmy mogą podjąć się leasingu samochodów, które są starsze niż sześć lat. W okolicznościach wyjątkowych mogą to nawet być samochody trochę starsze. Jednak z reguły odstępuje się przy tym od procedur. Dodatkowo, wymaga to także zgody specjalistów z tzw. działu oceny ryzyka. 

Wyprzedaż rocznika 2023 już trwa! Sprawdź gdzie znajdziesz największe rabaty

Wyprzedaż rocznika 2023

 

Oblicz wysokość raty za Twój używany samochód

Kalkulator Poproś o oferty od firm leasingowych

 

Przechodząc do podsumowania, to należy podkreślić, że leasing najprościej jest załatwić dla sfinansowania samochodów, które mają maksymalnie do lat trzech. Troszkę więcej kłopotu będziemy mieć przy autach "w wieku" od czterech do sześciu lat, a przy samochodach starszych wymaga to już zazwyczaj indywidualnej procedury postępowania.

Więcej o tzw. Trudnym leasingu

Leasing samochodów używanych – maksymalny okres?

Zasada najogólniejsza w przypadku leasingu brzmi tak, że okres leasingu jak i wiek pojazdu łącznie nie powinny przekroczyć lat ośmiu.

Co to oznacza? Otóż oznacza to, że:

  • można leasingować maksymalnie przez okres 60 miesięcy samochody roczne, 2-letnie jak i 3-letnie
  • można leasingować maksymalnie przez okres 48 miesięcy samochody 4-letnie
  • można leasingować maksymalnie przez okres 36 miesięcy samochody 5-letnie
  • można leasingować maksymalnie przez okres 24 miesięcy samochody 6-letnie

Jest jednak jeszcze jedna zasada ogólna. Brzmi ona tak, że zależnie od firmy leasingowej mogą być różne wyjątki zarówno na "minus" jak i także na "plus"

 

Sprawdź oszczędności podatkowe za pomocą kalkulatora leasingu

 

Leasing samochodu używanego a wysokość wpłaty wstępnej

Gdy chodzi o wpłatę maksymalną, to ona wynosi z reguły 45%. Zupełnie tak samo jak w przypadku leasingu każdego innego tzw. środka trwałego.

Jednak jeśli chodzi o minimalną wpłatę, to jest ona uzależniona od wielu czynników. Są to między innymi:

  • rodzaj konkretnej procedury (uproszczona, pełna, standardowa)
  • polityka leasingowa danej firmy
  • źródło pochodzenia przedmiotu leasingu
  • wiek samochodu

W przypadku używanych samochodów leasingowych najczęściej stosuje się wpłatę własną, która oscyluje na poziomie pomiędzy dziesięć a dwadzieścia procent. Opłaty mogą być także mniejsze, jednak w dużej mierze jest to zależne od czynników wymienionych powyżej.

Samochód używany - jaki dostawca?

Identycznie jak w wypadku poprzednich punktów, tak i tutaj nie ma jednej konkretnej zasady. Znajdziemy na rynku firmy mogące leasingować używany samochód, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy jest on sprzedawany przez dostawcę najwyższego zaufania. Przykładem jest dealer autoryzowany. Jednak są także bardziej liberalne firmy. To właśnie one dopuszczają zakup samochodów importowanych - od komisów jak i od osób indywidualnych czy firm. Preferowane jest jednak, aby dostawca był możliwie jak najbardziej wiarygodny - tak jak komis czy dealer, a nie firmy czy osoba prywatna sprzedająca samochód. Jaki jest powód? Tak naprawdę to firmy leasingowe bardzo dużą wagę przywiązują bezpośrednio do źródła pochodzenia przedmiotu leasingu. W wypadku sporów, incydentów czy też prawnych wad na linii finansujący - dostawca wolą mieć do czynienia z firmą jak najbardziej wiarygodną. Na pewno nie z kimś, kto w każdej chwili może zniknąć.

Dokument zakupu

Z punktu widzenia leasingu zdecydowanie najlepszym sposobem jest znalezienie samochodu używanego, który będzie sprzedawany na pełną fakturę VAT. W przypadku faktury VAT-marża czy też nawet umowy kupna-sprzedaży leasing teoretycznie jest możliwy, ale:

  • wyższe są koszty finansowania
  • coś takiego jest realizowane przez nieliczne firmy leasingowe
  • w przypadku leasingu operacyjnego należy doliczyć VAT do czynszu inicjalnego jak i do każdorazowej miesięcznej raty. W zasadzie taki samochód będzie droższy od samego podatku VAT.

Faktura VAT-marża jest niepotrzebnym zawracaniem głowy, stratą czasu i pieniędzy. Nawet z uwagi na to, że nieliczne firmy dają możliwość leasingowania właśnie tego typu pojazdów. Najlepszym sposobem jest znalezienie samochodu, który może zostać kupiony na podstawie "normalnej" faktury VAT. Chyba, że z jakiegoś powodu komuś zależy właśnie na danym samochodzie, który jest sprzedawany w inny i mniej standardowy sposób, jednak prawdopodobnie będzie lepiej pomyśleć o pożyczce leasingowej bądź też o kredycie bankowym.

Procedury uproszczone

Zdecydowanie tak jak w przypadku nowych samochodów, tak również w przypadku samochodów używanych są firmy, których procedury są znacznie uproszczone. Na czym polega uproszczona procedura? A chociażby na tym, że w firmie leasingowej przedstawia się tylko i wyłącznie dokumenty rejestrowe, aby stać się w pełni leasingobiorcą. Jest to bardzo ważne, jeśli chodzi o firmy o bardzo krótkiej historii.

Jednakże dostępność tej procedury jak i podobnych z punktów poprzednich może być bezpośrednia zależna od:

  • wieku samochodu
  • polityki danej leasingowej firmy
  • wysokości deklarowanej wpłaty początkowej
  • źródła pochodzenia leasingowanego przedmiotu

Jednej reguły nie ma. Jednak takie procedury są dostępne na rynku polskim.

Stan techniczny

Firmy leasingowe niekiedy sprawdzają techniczny stan używanego samochodu, ale tylko i wyłącznie po to, aby mieć poświadczenie, że samochód nie jest jakimś kompletnym wrakiem. Niektóre firmy dokonują wyceny używanego samochodu korzystając z pomocy firm wyspecjalizowanych. Nie wnosi jednak zbyt wiele ta procedura. Jest to najczęściej badanie, które przeprowadzane jest przysłowiowym gołym okiem. Gdy samochód jest powypadkowy i został mało profesjonalnie naprawiony, to może to w trakcie takiego badania zostać zdemaskowane. Gdy jednak został odpowiednio naprawiony, to z reguły nie jest to widoczne gołym okiem dla rzeczoznawców. Niewidoczne także będą wszelkie usterki, które łatwo jest ukryć.

silnik v8

Należy wspomnieć, że tego typu wycena, nawet w momencie gdy jest obowiązkowa, to jednocześnie jest kosztowna. Z reguły jest to kwota od trzystu złotych wzwyż. Obciąża ona oczywiście leasingobiorcę. Gdy jednak chcemy mieć samochód sprawdzony, to jesteśmy skazani tylko i wyłącznie na siebie i na firmę leasingową. Zdecydowanym mitem jest powtarzanie, że można wskazać leasingowej firmie samochód, który stoi w danym komisie na drugim końcu Polski i zostanie on sprawdzony dla nas. Firma może i sprawdzi, ale raczej tylko pobieżne. Dodatkowo, trzeba zaznaczyć, że nie zostanie to zrobione za darmo.

Leasing samochodów używanych z zagranicy

Za granicą można bardzo często znaleźć super samochody, w dobrym stanie i w dobrej cenie. Musimy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie jak taki samochód wyleasingować i czy taka możliwość w ogóle istnieje. Możliwości jest kilka i z pewnością da się to zrobić, ale żadna z nich z pewnością nie jest doskonała.

1. Pierwszym sposobem jest zakup pojazdu wskazanego przez firmę leasingową za granicą bezpośrednio. Takową usługę mają jednak tylko i wyłącznie nieliczne firmy leasingowe. Jest ona dość kosztowna jak i długotrwała. Jednak z drugiej strony jest bardzo wygodna. Musimy jedynie wskazać salon samochodowy czy też dealera za granicą, wskazać konkretny samochód, a pracownicy firmy leasingowej zajmą się pozostałymi formalnościami. Od biedy to tak naprawdę można na miejsce pojechać i dany samochód obejrzeć. Jest to jednak wówczas trochę jak kupowanie kota w worku. Wyjątkiem jest fakt, gdy samochód jest modny i pochodzi z bardzo wiarygodnego źródła. Musimy pod uwagę wziąć także kosztowność całej operacji. Rozwiązanie to ma sens przy zakupie jak i przy leasingu kosztownych pojazdów luksusowych.

2. Zakup samodzielnie za gotówkę, a następnie sprowadzenie samochodu, odprawa celna, sprzedaż firmie leasingowej i ostatecznie leasing konkretnego pojazdu - czyli tzw. leasing zwrotny.

Jest to wygodne rozwiązanie dla osoby, która zna się na rzeczy, a także może  poświęcić czas i gotówkę. Jednak procedury korporacyjno-bankowe w tym przypadku są bardzo skostniałe i w wielu bankach procedura ta jest traktowana jak klasyczny leasing zwrotny, a zalicza się go do jednej z najbardziej uciążliwych transakcji, w przypadku której nie ma szans na procedurę uproszczoną. Dodatkowo, w tym przypadku (jeżeli mówimy o samochodzie osobowym) pojawia się problem z rozliczaniem VAT-u.

Dowiedz się więcej o Leasingu zwrotnym

3. Zakup przez komis - kolejnym sposobem jest ten, który wydaje się najbardziej wiarygodny. Chodzi mianowicie o to, aby znaleźć komis samochodowy, który kupi wskazany przez nas samochód za granicą. Każda firma z pewnością będzie chciała na tym zarobić, ale jest to kwestia poszukiwań indywidualnych.

Podsumowanie

Leasing samochodów używanych nie jest taki straszny, jakby mogło by się nam wydawać. Musimy jednak pamiętać, że samochód im nowszy i z bardziej wiarygodnego źródła, tym łatwiej jest tani i korzystny w leasingu. Jeżeli samochód kupowany jest przy tym na fakturę pełną, niesie to ze sobą dodatkowe korzyści.

Warto wspomnieć także o tym, że im samochód jest starszy, tym proces jego sprzedaży będzie trudniejszy. Dodatkowo warto zaznaczyć, że niekiedy lepszym dla nas rozwiązaniem może być kredyt bankowy czy też pożyczka leasingowa. Za to firmy czy też osoby, które chcą leasingować zaawansowany wiekiem pojazd, powinny liczyć się z nikłą szansą na urzeczywistnienie planów. W takiej sytuacji rozwiązaniem wydaje się tylko i wyłącznie kredyt bankowy. 

Komentarze

  1. yanny_mw
    Odpowiedz

    jeśli chodzi o mój przypadek to akurat skorzystałem z oferty leasingowania z tej strony, była minimalnie lepsza niż oferta mojego banku a do tego tabela opłat i prowizji była korzystniejsza. mimo sporego budżetu chciałem leasingować samochód używany 3-4 letni z USA a nie nowy. Gamma silnikowa w europie jest uboższa, mocniejsze modele lub te z większymi silnikami nie są dostępne (w tym przypadku chciałem również napęd na 4 koła), a do tego chciałem do niego wprowadzać modyfikacje które i tak unieważniłyby gwarancję w przypadku jakiś problemów. dlaczego z USA? 1. silnik 2. cena 3. mimo używanego samochodu sprzedający nalicza VAT podczas importu dzięki czemu wystawia na niego pełną fakturę VAT23% co dla mnie było istotne 7 miesięcy po kupnie zrobiłbym drugi raz tak samo! oszczędziłem około 44tys. zł po doliczeniu kosztów leasingowania. Samochód z 2015 roku.

  2. Robert
    Odpowiedz

    Dziękuję za Waszą cierpliwość i wszystkie odpowiedzi na pytania, sporo się edukowałem, sporo się od Was dowiedziałem ale ostatecznie zdecydowałem. W maju kupiłem audi a4 b8 z 2013 roku w leasingu. Wolałem wybrać zadbany egzemplarz z mocnym silnikiem i legendarnym quattro w leasingu niż kupić golasa na którego miałem gotówkę. Formalności załatwione i po 10 dniach wyjechałem odebrałem swój samochód z Audi Select Plus. Pozdrawiam i zachęcam do korzystania z wyszukiwarki leasingów na tej stronie. Rob

Dodaj komentarz