Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy?
W każdym samochodzie znajduje się kilka płynów eksploatacyjnych, a najważniejszym z nich jest olej silnikowy. Odpowiada on za smarowanie, chłodzenie oraz usuwanie zanieczyszczeń z silnika. Zbyt stary lub niewłaściwie dobrany olej może prowadzić do poważnych awarii. O czym musisz pamiętać podczas wyboru oleju silnikowego?

Na rynku dostępne są trzy podstawowe kategorie olejów silnikowych: mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Każda z tych grup charakteryzuje się różnymi klasami lepkości, co sprawia, że wybór odpowiedniego oleju nie zawsze jest prosty.
Zalecenia producenta
Najważniejszym kryterium, którym należy się kierować przy zakupie oleju, są zalecenia producenta. Informacje te znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu, gdzie podane są rekomendowane klasy lepkości oraz normy. Warto jednak pamiętać, że przy wyborze oleju należy uwzględnić także inne czynniki.
Olej mineralny, syntetyczny i półsyntetyczny – podstawowe właściwości
Podstawową różnicą między tymi olejami jest ich baza olejowa oraz zestaw dodatków uszlachetniających. Wraz z rozwojem technologii i silników rośnie popularność olejów syntetycznych. Współczesne silniki charakteryzują się wysoką wydajnością i wymagają środków smarnych o stabilnych właściwościach w różnych temperaturach. W tym zakresie oleje syntetyczne sprawdzają się najlepiej, oferując lepszą wydajność przy dłuższych przebiegach oraz skuteczną redukcję tarcia.
Oleje mineralne i półsyntetyczne stosuje się zazwyczaj w starszych silnikach. Oleje mineralne mają największą lepkość spośród wszystkich kategorii, co nadaje im właściwości uszczelniające. Doskonale sprawdzają się w mocno wyeksploatowanych silnikach. Choć są tańsze od syntetycznych, ich trwałość jest mniejsza. Oleje półsyntetyczne stanowią dobrą propozycję dla umiarkowanie eksploatowanych samochodów.
Klasy lepkości
Lepkość oleju określa jego zdolność do przepływu w różnych temperaturach. Pierwsza, oznaczona literą „W”, informuje o zachowaniu oleju w niskich temperaturach, natomiast druga wartość odnosi się do jego właściwości w wysokich temperaturach.
Dobór oleju a styl jazdy
Jeśli większość czasu spędzasz w mieście, pokonując krótkie odległości i często stojąc w korkach, dobrym rozwiązaniem będą zazwyczaj oleje syntetyczne o niższejj lepkości, które zapewnią odpowiednie smarowanie przy zimnym rozruchu. W przypadku bardziej dynamicznej jazdy stosuje się zwykle olej o wyższej lepkości. Kierowcy poruszający się w ekstremalnych warunkach powinni zainwestować w specjalistyczne oleje. Pamiętaj jednak, aby przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta pojazdu lub skonsultować dobór oleju w profesjonalnym serwisie samochodowym.
Olej 5W-30 czy 10W-40?
Wśród najczęściej wybieranych olejów silnikowych znajdują się 5W-30 i 10W-40. Oba są dobrymi rozwiązaniami, ale różnią się właściwościami. Olej 5W-30 to popularny środek smarny, który zapewnia dobre smarowanie w różnych warunkach eksploatacyjnych. Zmniejsza tarcie, chroni przed nadmiernym zużyciem i jest syntetycznym olejem o niskiej lepkości, co przekłada się na doskonałą wydajność, odporność na degradację oraz oszczędność paliwa.
Z kolei oleje 10W-40 mają nieco trudniejszy rozruch w bardzo niskich temperaturach, dlatego poleca się je do użytkowania w krajach o łagodniejszych zimach. Oferują ochronę często starszym silnikom oraz tym, które mają już pewne luzy. O ich właściwościach przeczytasz na stronie https://www.shell.pl/paliwa-oleje-i-plyny-do-chlodnic/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/lepkosc-oleju-silnikowego/oleje-silnikowe-10W40.html.
Artykuł partnera