Nowy Ford Focus – nowy poziom współpracy pojazdu z człowiekiem

 

Przed rokiem światło dzienne ujrzała następna, czwarta już generacja Forda Focusa. Ponad dwadzieścia lat modelu, który przeszedł ewolucję pod różnymi względami (zewnętrzne liftingi, nowe rozwiązania technologiczne, rzecz jasna rozmiar itd.), mówi samo za siebie. Nowy samochód (a raczej samochody, bowiem wachlarz wyboru różnych wersji Focusa jest bardzo szeroki) może być zaprzeczeniem powiedzenia: do trzech razy sztuka. W w wydaniu Forda Focusa wygląda na to, że sztuka najlepiej udała się za czwartym razem.

Jim Farley, prezes Global Markets w Ford Motor Company, cytowany przez portal Motor Trader, komentował czwartą generację Forda Focusa zapewnieniem, że koncern stara się na bieżąco śledzić potrzeby i preferencje swoich klientów, aby w maksymalny sposób wychodzić naprzeciwko ich oczekiwaniom.

Z powodzeniem rozwijamy naszą strategię One Ford w celu znalezienia nowych sposobów produkcji kompaktowych, w sportowym stylu samochodów, które pokochają nasi klienci– dodawał.

Choć nowy Ford Focus dopiero co został zaprezentowany (pierwszy pokaz miał miejsce w kwietniu 2018 roku, a niektóre modele dopiero teraz trafiają do sprzedaży), to można chyba zaryzykować stwierdzenie, że sporo z tych potrzeb i preferencji klientów, w które wpatrywał się Ford, zostało rzeczywiście trafnie rozpoznanych. Rzućmy okiem w jakim dokładnie stopniu.

Ford Focus – bezpieczny jak nigdy

Nie sposób nie zacząć od rzeczy najważniejszej, czyli bezpieczeństwa. W zasadzie również dobrze można by napisać: bezpiecznie jak zawsze, bowiem Ford Focus cały czas cieszył się wysokimi wynikami w testach bezpieczeństwa. Jednak określenie „bezpieczny jak nigdy” ma o tyle sens, że wraz z rozwojem technologicznym kierowca rzeczywiście może liczyć na coraz bardziej zaawansowane technologie, również te z dziedziny bezpieczeństwa właśnie.

W przypadku poziomu bezpieczeństwa Forda Focusa najnowszej generacji wystarczy zerknąć na wyniki Euro NCAP, niezależnej organizacji badającej poziom bezpieczeństwa danego modelu samochodu pod różnymi względami. Według raportu opublikowanego na jej stronie internetowej, nowy Focus zdał egzamin z bezpieczeństwa na maksymalną ocenę – czyli 5 gwiazdek. W szczegółowych rubrykach mamy między innymi: bezpieczeństwo pasażerów – 85 procent, bezpieczeństwo dzieci – 87 procent, bezpieczeństwo pieszych – 72 procent, wspomaganie bezpieczeństwa – 75 procent.

Szczegóły dotyczące systemów bezpieczeństwa w nowym Fordzie Focusie można by z powodzeniem rozwinąć w osobnym, równie obszernym artykule. W tym miejscu wspomnijmy na przykład, że kierowca ma do dyspozycji dwie kamery, trzy radary i dwanaście czujników – wszystko po to, aby mieć oczy i uszy dookoła auta. Do najważniejszych rozwiązań technologiczne Focusa zaliczamy między innymi: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system monitorowania ciśnienia w oponach czy system Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych. No i oczywiście system Active Braking.

Active Braking to innowacyjna technologia, która uruchamia się przy prędkościach powyżej 50 km/h. System skanuje drogę przed pojazdem, a jeśli wykryje prawdopodobieństwo zderzenia, ostrzega kierowcę. W przypadku braku reakcji na sygnał ostrzegawczy system aktywnego hamowania podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i może automatycznie aktywować hamulce, aby złagodzić skutki kolizji czołowych, a w niektórych wypadkach – zapobiec im– czytamy na stronie producenta.

Ford Focus – silniki EcoBoost i EcoBlue

Dwa słowa o silnikach – też zresztą dwóch, bowiem mowa o silniku benzynowym EcoBoost albo o dieslu EcoBlue. Jeśli przypomnimy sobie Focusa trzeciej generacji, to w 2012 roku do produkcji wprowadzono trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.0 l (o mocy 100 lub 125 KM). W przypadku generacji czwartej są one również niewielkie, ale jednak o większej pojemności. Ciekawą opcją odznaczają się te pierwsze, czyli EcoBoost.

– Wszystkie wersje posiadają funkcję wyłączania cylindra, pomysłowe rozwiązanie, które umożliwia odłączenie jednego z cylindrów silnika, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy jest niskie, na przykład podczas jazdy ze stałą prędkością na autostradzie, co pozwala jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa – pisze Ford.

W drugim przypadku, czyli silników wysokoprężnych EcoBlue, mamy w dwóch wersjach pojemnościowych: 1.5 lub 2.0. Do głównych ich zalet należy wysoki moment obrotowy i wysoką wydajność zużycia paliwa.

Do wszystkich silników, z wyjątkiem najsłabszego diesla i najmocniejszego benzyniaka, można zamówić hydrokinetyczną, automatyczną skrzynią biegów. To niecodzienna sytuacja w erze dominacji skrzyń dwusprzęgłowych. Przekładnię obsługuje się pokrętłem – jak w Jaguarach czy Land Roverach. Brak tradycyjnej dźwigni oznacza większą ilość miejsca w obrębie konsoli centralnej i łatwiejszy dostęp do półeczki na podręczne przedmioty, w której zlokalizowano bezprzewodową ładowarkę do smartfonów– dodaje Krzysztof Słomski w solidnej recenzji nowego Forda Focusa (co warto dodać – po wypróbowaniu go w terenie) w tekście na portalu Auto Świat.

Komunikacja między autem i kierowcą

Komfort jazdy to następny mocny punkt nowego Forda Focusa. Komunikacja między samochodem a kierowcą jest bezproblemowa, co wynika między innymi z zastosowania wbudowanego modemu FordPass Conect, współpracującego ze smartfonem. Do tego wszystkiego należy pamiętać jeszcze o jednej z technologicznych wizytówek Forda, czyli systemie SYNC 3. Jest to system multimedialny, za pomocą którego nie tylko obsługujemy smartfon, ale też ustawiamy nawigację czy odtwarzamy muzykę – również przez wydawanie poleceń głosowych, co w trakcie jazdy (i przyzna to każdy kierowca, który kiedykolwiek musiał specjalnie zatrzymywać się dla wykonania któregokolwiek z oferowanych przez SYNC zadań) jest nieocenioną zaletą.

Niezwykle pomocny, zwłaszcza w ruchu miejskim, jest system Active Park Assist, który ułatwia zarówno równoległe, jak i prostopadłe parkowanie. Choć ułatwia to może za mało powiedziane – samochód, wykorzystując inteligentne oprogramowanie, wyręcza kierowcę i parkuje po prostu samodzielnie. Równie wygodne jest na przykład używanie hamulca postojowego. Nie jest to już dźwignia hamulca ręcznego, który zamaszyście się zaciąga – teraz to elektroniczny hamulec postojowy, czyli niewielki przycisk, który nie dość, że jest dużo poręczniejszy, to jeszcze zajmuje niewiele miejsca.

Prócz tego nowy Ford Focus współpracuje z kierowcą w szeregu innych obszarach – z wykorzystaniem takich systemów, jak na przykład inteligentny asystent prędkości zintegrowany z systemem rozpoznawania znaków drogowych. Natomiast inteligentny tempomat nie dość, że dostosowuje prędkość do ograniczeń (znów – czytanie znaków!), to zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu. W zatłoczonych, zakorkowanych ulicach, kiedy niezwykle łatwo stracić na chwilę uwagę, takie antykolizyjne rozwiązanie stanowi duże ułatwienie i zabezpieczenie przed ewentualną stłuczką.

Ford Focus – stylistyka różnych modeli

Na szczególną uwagę w przypadku nowego Forda Focusa zasługuje również stylistyka – zarówno nadwozia, jak i wnętrza. W temacie stylistyki ciekawym zabiegiem będzie przejrzenie sobie zdjęć Focusa wszystkich czterech generacji, poczynając od pierwszej, która weszła na taśmy fabryczne jeszcze w poprzednim wieku. Choć to zaledwie niespełna dwie dekady temu (dla przypomnienia: pierwsza generacja to 1998 rok), to wyrażenie „poprzedni wiek” dobrze oddaje ewolucję (a może raczej rewolucję?), jaką przeszła stylistka Forda Focusa przez te dwadzieścia lat. Jednak pewne różnice widać również w porównaniu z poprzednią generacją.

Pod względem urody nowy Focus robi wrażenie bardziej rzeczowego niż poprzednik, jakby pochodził ze świata droższych aut. Nowa linia dachu i długa maska wysmuklają całą sylwetkę. Znakiem rozpoznawczym będą diodowe reflektory z charakterystycznym układem świateł do jazdy dziennej […]. Smaczkiem jest nazwa modelu na tylnej klapie wykonana z dużych satynowanych liter. Stylistom udało się stworzyć auto, na które patrzy się z przyjemnością– pisze o nowym Fordzie Focusie Dziennik.pl.

Stylistyka oczywiście zależy również od danej wersji samochodu. W przypadku Forda Focusa ST-Line będziemy mieć do czynienia z bardziej dynamiczną, sportową, natomiast Titanum odznaczał będzie się sznytem, elegancją i wyrafinowaniem. Nie wspominając o luksusowym Vignale czy stylizowanej na crossovera wersji Active. Kuszącą stylistykę różnych modeli najnowszej generacji – z zewnątrz i od wewnątrz – ze wszystkimi szczegółami można obejrzeć nie tylko w salonie. Producent udostępnia zdjęcia Forda Focusa (bardzo szczegółowe, trzeba powiedzieć) je na swojej stronie https://www.ford.pl/osobowe/focus.

Ford Focus – wnętrze minimalne, ale funkcjonalne

Równie ciekawie prezentuje się wnętrze. Nie rozpisując się o eleganckim wystroju środka wspomnijmy przynajmniej o tym, że fotele można regulować na kilkanaście sposobów. Są one (podobnie jak kierownica) oczywiście podgrzewane. Jeszcze jedna ciekawostka – na drzwiach zainstalowano specjalne osłony, które aktywuję po ich otwarciu i zapobiegają ewentualnym uszkodzeniom mechanicznym.

Wnętrze spogląda w stronę minimalizmu. Tablicę rozdzielczą uformowano tak, aby zostawiała jadącym dużo przestrzeni. Do sterowania automatyczną skrzynią służy płaskie pokrętło – wygodne, a nieduże. Elektronika jest widoczna, ale nie dominuje. Do kilku funkcji można dostać się na skróty, wciskając odpowiedni przycisk. Stąd oryginalny wygląd niektórych ikonek na przyciskach, który nabiera logiki po pierwszym użyciu– zauważa Michał Kij na portalu Motofakty.pl.

Czwarta generacja nie rozczarowuje

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że czwarta generacja Focusa – zarówno pod względem bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiki jazdy, a także stylistyki – z pewnością skusi niejednego kierowcę. Nic dziwnego, jak na dzisiejsze standardy nowy Ford Focus ewidentnie się wyróżnia w swoim segmencie, mogąc dobrze służyć zarówno jako samochód rodzinny (kombi) czy bardziej sportowy (ST-Line).

Jeżeli zaś wiek samochodu odnieść do wieku ludzkiego, to można powiedzieć, że Focus wchodzi właśnie w swój dojrzały, ale jeszcze nieco szalony etap. Wszak skończył dopiero 20 lat.

Źródła:

-First details of the all-new 4th generation Ford Focus, https://www.motortrader.com.my/news/first-details-of-the-all-new-4th-generation-ford-focus-wvideo/ (dostęp: 21.07.2019)

-Ford Focus, https://www.ford.pl/osobowe/focus (dostęp: 21.07.2019)

-Ford Focus 2018 – Euro NCAP Report, https://www.euroncap.com/en/results/ford/focus/33017 (dostęp: 21.07.2019)

-Ford Focus 2018. Silniki, wyposażenie, wrażenia z jazdy, https://www.motofakty.pl/artykul/ford-focus-2018-silniki-wyposazenie-wrazenia-z-jazdy.html (dostęp: 21.07.2019)

-Nowy Ford Focus przechytrzy dziury w polskich drogach. Jest też rewolucja w wyglądzie, https://auto.dziennik.pl/premiery/artykuly/572387,ford-focus-nowy-focus-silnik-wyposazenie-cena-wideo.html (dostęp: 21.07.2019)

- K. Słomski, Nowy Ford Focus – dla lubiących prowadzić, https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-nowych-samochodow/nowy-ford-focus-dla-lubiacych-prowadzic-or-test/j7s50hb (dostęp: 21.07.2019)

19)materiał zewnętrzny

 

Komentarze

Dodaj komentarz