Poradnik leasingowy
28 marca 2018

Auta z Niemiec

Auto z Niemiec w dalszym ciągu wielu osobom kojarzy się z motoryzacyjnym Eldorado, a wyjazdy za zachodnią granicę właśnie po samochód cieszą się sporą popularnością. Któż bowiem nie słyszał żartobliwych już powiedzeń: ‘Niemiec płakał jak sprzedawał’ albo ‘Panie, Niemiec go pod kocem trzymał’? Jeżeli rozważacie zakup auta w Niemczech, podpowiemy, jak wygląda procedura krok po kroku i na co zwracać szczególną uwagę, aby potem nie żałować decyzji.

Jak i gdzie szukać auta z Niemiec?

Przede wszystkim zastanówmy się, jakie mamy priorytety i oczekiwania, czy mamy sprecyzowany konkretny model. Ustalenie listy naszych wymagań co do samochodu pozwoli zawęzić i przyspieszyć poszukiwania. Równie ważne jest precyzyjne ustalenie środków, jakimi dysponujemy. Nie zapominajmy na etapie kalkulacji doliczyć również koszty podróży i opłat związanych np. z opłaceniem akcyzy. Bądźmy szczególnie ostrożni i sceptyczni, jeśli chodzi o tzw. okazje cenowe od pseudo-ekspertów, którzy pozornie ułatwiają zakup auta zza granicy. Bardzo często są to auta powypadkowe bądź mocno wybrakowane, a wady te są maskowane na potrzeby sprzedaży. Najlepszym sposobem na szukanie ofert jest Internet. Funkcjonuje wiele serwisów, dzięki którym szybko, w dowolnym miejscu i czasie sprawdzimy i porównamy interesujące nas ogłoszenia. Do najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych z autami z Niemiec należą:

  • mobile.de
  • autoscout24.de
  • ebay-kleinanzeigen.de
  • auto24.de
  • 12gebrauchtwagen.de
  • pkw.de
  • automarkt.de
  • car4you.at
  • kalaydo.de
  • autouncle.de

Serwisy tego typu publikują najczęściej oferty zarówno z komisów jak i od prywatnych sprzedawców. Co więcej, coraz częściej są one dostępne nie tylko w formie strony internetowej, ale również aplikacji mobilnej. Na stronach serwisu zazwyczaj jest wyszukiwarka, dzięki której możemy filtrować oferty pod względem preferowanego przez nas modelu czy rocznika, a ponadto przejrzeć szczegółowe informacje dotyczące przebiegu, wyposażenia czy stanu technicznego. Każda oferta zawiera oczywiście informacje kontaktowe do sprzedawcy.

Na co zwracać uwagę przy przeglądaniu ofert?

Na to samo, na co w każdej sytuacji należy zwracać uwagę, kupując auto. Przede wszystkim na opis – czy jest wystarczająco szczegółowy, a wręcz drobiazgowy – im więcej informacji na temat samochodu, tym lepiej. Dużo dobrej jakości zdjęć każdego ujęcia pojazdu to kolejny konieczny aspekt. Jeżeli oferta jest bardzo powierzchowna, a zdjęcia nie oddają całego samochodu w różnych ujęciach, to od razu powinna nam się zapalić lampka alarmowa. Lepiej odpuścić podejrzane ogłoszenia i szukać kolejnych. Gdy wyłowimy z morza ofert tę jedną jedyną, najlepiej będzie od razu skontaktować się ze sprzedającym i omówić szczegóły transakcji. Zawsze pytajmy o możliwość jazdy testowej – sprzedawca pojazdu, który nie ma nic do ukrycia, nie powinien mieć oporów, a my podczas jazdy najlepiej sprawdzimy pracę skrzyni biegów, silnika czy stan hamulców.

Osoba prywatna czy komis?

To pytanie, które często stawiają zainteresowani kupnem auta od naszych zachodnich sąsiadów. Niestety, nie ma dobrej jednoznacznej odpowiedzi. Ilość ofert jest niezwykle bogata i to zarówno od osób prywatnych, jak i z komisów, a i ryzyko trafienia bubla podobne. Czujność to podstawa w każdej z powyższych opcji. Są jednak pewne formalne różnice, wynikające z charakteru zawartej transakcji. Szerzej omawiamy je poniżej.

Z komisu

Kupno auta z niemieckiego komisu w większość przypadków jest łatwiejsze pod względem formalności niezbędnych do tego, aby auto przywieźć i zarejestrować na terenie Polski. Pracownicy komisu mają doświadczenie i wiedzę na temat wymaganych dokumentów, zazwyczaj też pomagają kupującym w ich skompletowaniu i sfinalizowaniu transakcji.

Od osoby prywatnej

Nikt nie powie nam więcej o stanie i historii auta niż jego dotychczasowy właściciel. Jednakże w przypadku transakcji z osobą prywatną to na kupującego spada obowiązek załatwienia większości niezbędnych formalności. Absolutnie koniecznie należy pamiętać, aby sprawdzić, czy wybrany przez nas pojazd ma aktualne badania techniczne (TÜV). Ich brak grozi konsekwencjami w postaci nadprogramowych kosztów, poniesionych na przegląd za granicą bądź transport pojazdu do kraju na lawecie.

Jakie dokumenty?

Sprzedający powinien poinformować kupującego o stanie prawnym auta, czy np. nie jest obciążone kredytem. W gestii sprzedającego leży także obowiązek przekazania kupującemu kompletu dokumentów:

  • fahrzeubrief – dowód własności
  • fahrzeugschein – dowód rejestracyjny
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego
  • AU-Abgasuntersuchung – analiza składu spalin
  • książka serwisowa
  • opcjonalnie karta pojazdu (jeżeli została wydana)
  • jeżeli pojazd był wcześniej sprowadzany – dowód zakupu za granicą i dowód opłacenia koniecznych podatków i ceł

Formalności w Niemczech

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na zakup z komisu czy od osoby prywatnej, warto zawrzeć dwujęzyczną umowę sprzedaży. Następnie, aby zdobyć tablice wywozowe, musimy udać się do niemieckiego urzędu komunikacji (Zulassungstelle) z kompletem dokumentów (jeżeli samochód został już wyrejestrowany) lub z aktualnym jeszcze właścicielem – on wyrejestruje pojazd, a my otrzymamy tablice (z charakterystycznym żółtym paskiem po prawej stronie), na których możemy wywieźć auto do Polski. Koszt uzyskania tablic wywozowych to od 90 do około 150 euro.

Pamiętajmy również, że w sytuacji, gdy kupujemy pojazd jako osoba fizyczna przysługuje nam prawo do tzw. rękojmi, co oznacza, że jeżeli do miesiąca od dnia zakupu wykryjemy niespodziewane/zatajone usterki, mamy prawo do odzyskania części pieniędzy lub zwrotu.

Podsumowując, poniższych formalności dokonujemy w niemieckim urzędzie komunikacji:

  • wyrejestrowanie samochodu (jeżeli jeszcze nie zostało to zrobione)
  • zdobycie numerów rejestracyjnych i wyrobienie tablic, umożliwiających wjazd do kraju
  • wyrobienie tablic krótkoterminowych lub wywozowych w zależności od tego, jakie pozwolenie dostaniemy
  • opłacenie tymczasowego OC
  • wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego

Rejestracja auta z Niemiec w Polsce

To już ostatni etap podróży po samochód do Niemiec…

Tablice wywozowe uprawniają nas do poruszania się pojazdem po terenie kraju, ale tylko do daty widocznej na żółtym pasku po prawej stronie tablicy. Wcześniej konieczny jest przegląd i przetłumaczenie dokumentów niezbędnych do rejestracji auta – co ważne, wymagane jest tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego.

Kolejny obowiązek to opłacenie akcyzy w urzędzie celnym. Wysokość wylicza urząd na podstawie pojemności silnika, wyróżnia się tu dwie stawki:

  • 3,1% wartości samochodu dla pojemności do 2 000 cm3
  • 18,6% dla pojemności powyżej 2 000 cm3

Mając już komplet dokumentów, możemy zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji. Powinniśmy otrzymać tablice rejestracyjne, tymczasowy dowód rejestracyjny i naklejkę do umieszczenia na szybie. Tego samego dnia należy również opłacić ubezpieczenie OC. Po upływie około 14 dni roboczych możemy odebrać dowód rejestracyjny oraz książkę pojazdu. Teraz możemy się już tylko cieszyć z jazdy…!

Podsumowując, formalności w Polsce krok po kroku:

  • przegląd pojazdu
  • przetłumaczenie dokumentów (tłumacz przysięgły!)
  • opłacenie akcyzy (Urząd Celny)
  • rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji

Zobacz

22 maja 2018

Samochody powindykacyjne

Wiele osób decyduje się na zakup samochodu używanego, który z punktu widzenia ekonomii wychodzi...
16 maja 2018

Tarcza podatkowa

Osłona lub tarcza podatkowa to termin zapożyczony z języka angielskiego (ang. tax shield) i...
20 kwietnia 2018

Mandat a leasing

Przekroczona prędkość, złamanie przepisów czy złe parkowanie… stało się i jest...
Poradnik leasingowy
Co oferujemy naszym czytelnikom?

Kalkulator Leasingu – dzięki niemu poznasz orientacyjny koszt leasingu i wysokość miesięcznej raty

Poradnik leasingowy – porady ułatwiające wybór dobrej oferty i wiarygodnego leasingodawcy

Porównanie leasingów– operacyjny czy finansowy? Wynajem długoterminowy czy leasing?... z nami świat leasingów nie będzie miał już przed Tobą tajemnic

Kiedy możesz nie otrzymać leasingu? – wszystko, co warto wiedzieć o problemach z przyznaniem finansowania